Monday, December 28, 2020

TEORI SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

 

HUBUNGAN SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

"Sekolah merupakan pusat penyebaran maklumat dan ilmu pengetahuan.  Sekolah juga merupakan sebuah bangunan atau tempat yang berfungsi untuk memberikan pendidikan kepada pelajar, yang merujuk sesiapa yang belajar di situ.  Menurut Kamus Dewan Edisi Baru (1989), persekitaran merujuk kepada keadaan sekeliling (sesuatu) atau keadaan yang menjadi seperti latar belakang (seseorang atau sesuatu)."

       Sekolah memainkan pernananya yang tersendiri sebagai platfrom atau tapak untuk mengubungkan individu dengan individu yang lain atau dikenali sebagai masyarakat.

    Kehidupan bermasyarakat adalah tidak asing lagi walau dimana sahaja seseorang itu berada. Oleh itu, masyarakat merupakan institusi tidak formal yang mempengaruhi pendidikan seseorang pelajar. Hal ini kerana, seseorang pelajar  itu akan lebih banyak meluangkan masa berinteraksi dengan rakan sebaya dan orang disekelilingnya dalam institusi bermasyarakat.

       Hubungan bermasyarakat ini boleh terdiri dari apa jua situasi atau organisasi yang melibatkan orang awam seperti persatuan belia, badan kebajikan penduduk,badan koperasi, institusi masjid dan banyak lagi. Di dalam konteks institusi pendidikan seperti sekolah, organisasi masyarakat yang terlibat adalah seperti Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG).

   Hubungan antara pihak sekolah dan masyarakat sekeliling tidak dapat dipisahkan kerana kedua-dua pihak adalah saling bergantung antara satu sama lain. Antara matlamat utama kedua-dua pihak adalah untuk:

  • Meningkatkan kecemerlangan sekolah dari segi akademik dan sahsiah pelajar
  • Mengembangkan mutu belajar dan pertumbuhan pelajar
  • Meningkatkan kualiti pendidikan di sekolah 

BENTUK JALINAN TIGA DIMENSI








Jalinan tiga dimensi terdiri daripada interaksi dalam sekolah dan interaksi luar sekolah.  

            Hubungan dalam sekolah melibatkan 3 pihak iaitu:

    • Pentadbir
    • Guru
    • Pelajar

 Hubungan luar sekolah pula melibatkan masyarakat, iaitu terdiri daripada 3:

    • Sekolah
    • Ibu bapa
    • Masyarakat


FAKTOR DALAMAN DAN LUARAN 

                 Situasi pengajaran dan pembelajaran ditentukan oleh kepimpinan yang berkesan 

 

2. BENTUK INTERAKSI

              Interaksi yang sihat antara pentadbiran sekolah, guru dan murid

 

            3. PERANAN PARA GURU

                 Sebagai pemudah cara dan pembimbing kepada pelajar


            4. PERANAN IBU BAPA DAN KOMUNITI

                 Membantu sekolah dalam keadaan tertentu. Contoh: PIBG

 

             1. KELAS SOSIAL

                  Pembezaan penduduk atau masyarakat ke dalam kelas-kelas secara bertingkat/ hierarchis (Pitrim A. Sorokin )

   

                2. HUBUNGAN ETNIK

    •  Dikelaskan melalui perbezaan budaya
    •  Berbeza dari segi adat resam, pola keluarga, pakaian dan lain lain lagi


                3. GENDER 

    • LelakI 
    • Perempuan







No comments:

Post a Comment

TEORI SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

  HUBUNGAN SEKOLAH DAN PERSEKITARAN "Sekolah merupakan pusat penyebaran maklumat dan ilmu pengetahuan.  Sekolah juga merupakan sebuah b...